Daantje op safari

26/02/2009

Iets wat ik me nog levendig herinner van mijn avonturen als jonge knaap waren de verschilende zoektochten in de tuin van mijn grootmoeder en tante, waarin ik op zoek ging naar ‘mooie’ beestjes, tot grote verwondering van mijn ouders was ik niet bang van spinnetjes, torren, kevers, vlinders, wespen,… Dit heb ik altijd blijven doen tot op een bepaald ogenblik.

Het was een zonnige zomerdag en Daantje had al zijn confituurpotjes verzameld in zijn klein kruiwagentje en ging op safari in de tuin. Plots zag hij een erg grote kruisspin. Het was niet zo uitzonderlijk kruisspinnen te vinden in de tuin, maar deze was uitzonderlijk. Ze was enorm groot, natuurlijk was ik geen grote jongen (nu nog steeds niet) en zou deze voor een volwassene een normale tot ‘licht grote’ spin zijn. Na enige tijd had in de spin goed en wel in het confituurpotje (bosbessen) kunnen steken.

Je kan je afvragen waarom ik dit deed… Zoals je waarschijnlijk al in mijn vorige posts hebt kunnen lezen draaide mijn leven rond  tekenen. Dus ik tekende de beestjes nadat ik ze had gevangen.

Aan mijn trouw lesenaartje begon in te kriebelen en krabbelen en na enige tijd had ik al een paar tekeningetjes gemaakt van mijn gevangen beestjes. Terwijl ik gepassioneerd zat te tekenen was op 1 of andere manier 1 van de potjes opengegaan… Rarara, het welke?

De spin was mijn lesenaartje omhoog gekropen en ik zag in mijn ooghoek 8 poten vervaarlijk op me afkomen, klaar om me met huid en (toen nog blond) haar op te peuzelen!

Met een tijger…welpensprong stond in in een mum van tijd in de veranda, te beven en te schudden van het verschieten.

Tot zover deze lezing

Geef een reactie

